KOFA 3

    Alapadatok


    Szókincs


    A gyerekek általában több szót értenek, mint amennyit mondanak. Most azokat a szavakat vesszük számba, amelyeket a gyermeke MOND. Kérjük, az alábbi listán válassza ki azokat a szavakat, amelyeket hallott a gyermeke szájából. Akkor is válassza a szót, ha a gyermeke másképp ejti ki, pl. ’róka’ helyett „jóka”, vagy rövidíti pl. ’dinoszaurusz’ helyett „dínó”, vagy más végződéssel mondja, pl. „előtt, előtte, előttem” stb. Ez a lista csak egy része a szókincsnek; a gyermeke nyilván más szavakat is használ, amelyek itt nem szerepelnek.

    dinoszaurusz bukfencezik
    szamár / csacsi gondol
    őz / őzike fekete
    hegy világos
    gitár szomorú
    foci mély
    távcső más
    roller üres
    sárkány drága
    kocsi /autó finom
    citrom fél / fele
    mogyoró hosszú
    keksz elveszett
    mérges/dühös
    főzelék furcsa
    mazsola ma
    zöldség tegnap
    gyöngy holnap
    öv szombat
    könyök én
    köröm te
    hüvelyk(ujj) ő
    (rag)tapasz mi
    fűrész ti
    számítógép ők
    üveg enyém
    bögre tiéd
    létra övé
    anyag miénk
    ceruza tiétek
    gumi övék
    bútor magad
    konyha mikor?
    kanapé hol?
    felhő hová?
    kerítés honnan?
    kanna kinek?
    járda miért?
    állatkert hogy?/ hogyan?
    gyerek van
    rendőr volt
    család lesz
    gazda alatt
    senki fölött
    nővér között
    baleset mellett
    kör mögött
    elöl előtt
    ötlet után
    sátor rajta
    megfog/fog minden
    leejt / ejt lehet
    becsatol / csatol kell
    elfelejt szabad
    utál tilos
    siet el
    befér/fér haza
    megmér/mér össze
    hámoz/pucol szét
    megígér/ígér vissza
    biciklizik ami/aki
    tüsszent mert

    Szokott-e már a gyermeke több szóból mondatokat alkotni, pl. „Még csoki!” „Vauvau ott!” „Én is megyek!”?

    Ha a válasza ’Még nem’, itt álljon meg. Ha ’Néha’ vagy ’Gyakran’, kérjük folytassa a kitöltést.


    Mondatok


    A gyerekek a mondatok szabályait fokozatosan tanulják meg. Az alábbi mondatpárok tagjai közül válassza azt, amelyik jobban hasonlít gyermeke beszédére mostanában. Ha a gyermeke mindkettőnél összetettebb, hosszabb mondatokat használ, jelölje meg a másodikat.

    Első mondatpár: Az mi az?Mi az ott?
    Második mondatpár: Foly orrom.Folyik az orrom.
    Harmadik mondatpár: Semmit török össze.Semmit sem török össze.
    Negyedik mondatpár: Még alma.Kérek még almát.
    Ötödik mondatpár: Vauvau inni.A kutya iszik.
    Hatodik mondatpár: Nem visszaadom.Nem adom vissza.
    Hetedik mondatpár: Haza menni!Menjünk haza!
    Nyolcadik mondatpár: Neki van autó.Neki van egy autója.
    Kilencedik mondatpár: Mos kezet.Megmostam a kezemet.
    Tizedik mondatpár: Ez tiém.Ez az enyém.
    Tizenegyedik mondatpár: Baba alud.A baba alszik.
    Tizenkettedik mondatpár: Ott apa bicikli.Ott van apa biciklije.

    Nyelvhasználat

    • Megérti-e a gyermeke, mit jelent az „egy”? Ha csak egyet kér valamiből (pl. keksz,
      kocka stb.), egyet ad-e a gyerek és aztán megáll-e? IgenNem
    • Mond-e a gyermeke „Mi” vagy „Hol” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem
    • Mond-e a gyermeke „Miért” vagy „Hogy/Hogyan” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem
    • Szokott-e a gyermeke megmagyarázni dolgokat a „mert” szót használva? IgenNem
    • Ha megkérdezné a gyermekét, „Mi az a ló?”, tudná mondani, hogy „egy állat”? IgenNem
    • Megnevez-e a gyereke egyszerű alakzatokat, mint „kör”, „négyzet” vagy „háromszög”? IgenNem
    • Beszél-e a gyermeke lehetséges történésekről, pl. „lehet, hogy leesik”? IgenNem
    • Előfordul-e, hogy a gyermeke megkérdezi, mit jelent egy bizonyos szó? IgenNem
    • Meg tudja-e a gyermeke mondani, hogy két, éppen nem látható dolog közül melyik
      nagyobb, pl. „melyik nagyobb, a ló vagy a kutya?” IgenNem
    • Meg tudja-e mondani a gyermeke, melyik a jobb és bal keze? IgenNem
    • Használ-e a gyermeke „leg” kezdetű szavakat, pl. „legnagyobb”, „legerősebb”? IgenNem
    • Tud-e felelni a gyermeke, ha megkérdezzük, „mit csinálsz, ha éhes vagy?” vagy „mit
      csinálsz, ha fáradt vagy?”, például „enni kérek”, „eszek”, „aludni megyek”, „pihenek”? IgenNem
    • Szokott-e a gyermeke engedélyt kérni, pl. „Ehetek még?” vagy „Felmászhatok oda?”? IgenNem
    • Szokott-e a gyermeke feltételesen kijelenteni valamit, pl. „szívesen játszanék vele”? IgenNem

    Példamondatok


    Kérjük, sorolja fel a három leghosszabb mondatot, amelyet a gyermeke mostanában mondott.

    Kis hibák


    Amikor a gyerekek önállóan kezdenek mondatokat alkotni, néha hibáznak, ez is jelzi a fejlődésüket. Például azt mondják, „Apa mutati a képet” vagy „Odaadom a pénzet”. Előfordul-e, hogy a gyermeke efféle hibákat ejt? Kérjük, válassza ki, ha a következők közül bármelyiket mondta, vagy adjon egyéb példát.

    alszott eszett
    iszott olvasi
    majomot bagolyt
    lót madárt
    kőt apája
    pénzet tiem

    Adatvédelem: Az adatvédelmi szabályzatban foglaltakat elolvastam és azokkal egyetértek.

    Ellenőrző kód (írja a lenti mezőbe):
    captcha