Alapadatok
Szókincs
A gyerekek általában több szót értenek, mint amennyit mondanak. Most azokat a szavakat vesszük számba, amelyeket a gyermeke MOND. Kérjük, az alábbi listán válassza ki azokat a szavakat, amelyeket hallott a gyermeke szájából. Akkor is válassza a szót, ha a gyermeke másképp ejti ki, pl. ’róka’ helyett „jóka”, vagy rövidíti pl. ’dinoszaurusz’ helyett „dínó”, vagy más végződéssel mondja, pl. „előtt, előtte, előttem” stb. Ez a lista csak egy része a szókincsnek; a gyermeke nyilván más szavakat is használ, amelyek itt nem szerepelnek.
Szokott-e már a gyermeke több szóból mondatokat alkotni, pl. „Még csoki!” „Vauvau ott!” „Én is megyek!”?
Ha a válasza ’Még nem’, itt álljon meg. Ha ’Néha’ vagy ’Gyakran’, kérjük folytassa a kitöltést.
Mondatok
A gyerekek a mondatok szabályait fokozatosan tanulják meg. Az alábbi mondatpárok tagjai közül válassza azt, amelyik jobban hasonlít gyermeke beszédére mostanában. Ha a gyermeke mindkettőnél összetettebb, hosszabb mondatokat használ, jelölje meg a másodikat.
Nyelvhasználat
-
Megérti-e a gyermeke, mit jelent az „egy”? Ha csak egyet kér valamiből (pl. keksz,
kocka stb.), egyet ad-e a gyerek és aztán megáll-e? IgenNem
-
Mond-e a gyermeke „Mi” vagy „Hol” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem
-
Mond-e a gyermeke „Miért” vagy „Hogy/Hogyan” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem
-
Szokott-e a gyermeke megmagyarázni dolgokat a „mert” szót használva? IgenNem
-
Ha megkérdezné a gyermekét, „Mi az a ló?”, tudná mondani, hogy „egy állat”? IgenNem
-
Megnevez-e a gyereke egyszerű alakzatokat, mint „kör”, „négyzet” vagy „háromszög”? IgenNem
-
Beszél-e a gyermeke lehetséges történésekről, pl. „lehet, hogy leesik”? IgenNem
-
Előfordul-e, hogy a gyermeke megkérdezi, mit jelent egy bizonyos szó? IgenNem
-
Meg tudja-e a gyermeke mondani, hogy két, éppen nem látható dolog közül melyik
nagyobb, pl. „melyik nagyobb, a ló vagy a kutya?” IgenNem
-
Meg tudja-e mondani a gyermeke, melyik a jobb és bal keze? IgenNem
-
Használ-e a gyermeke „leg” kezdetű szavakat, pl. „legnagyobb”, „legerősebb”? IgenNem
-
Tud-e felelni a gyermeke, ha megkérdezzük, „mit csinálsz, ha éhes vagy?” vagy „mit
csinálsz, ha fáradt vagy?”, például „enni kérek”, „eszek”, „aludni megyek”, „pihenek”? IgenNem
-
Szokott-e a gyermeke engedélyt kérni, pl. „Ehetek még?” vagy „Felmászhatok oda?”? IgenNem
-
Szokott-e a gyermeke feltételesen kijelenteni valamit, pl. „szívesen játszanék vele”? IgenNem
Példamondatok
Kérjük, sorolja fel a három leghosszabb mondatot, amelyet a gyermeke mostanában mondott.
Kis hibák
Amikor a gyerekek önállóan kezdenek mondatokat alkotni, néha hibáznak, ez is jelzi a fejlődésüket. Például azt mondják, „Apa mutati a képet” vagy „Odaadom a pénzet”. Előfordul-e, hogy a gyermeke efféle hibákat ejt? Kérjük, válassza ki, ha a következők közül bármelyiket mondta, vagy adjon egyéb példát.
Adatvédelem: Az adatvédelmi szabályzatban foglaltakat elolvastam és azokkal egyetértek.
Ellenőrző kód (írja a lenti mezőbe):