KOFA 3

    Alapadatok


    Szókincs


    A gyerekek általában több szót értenek, mint amennyit mondanak. Most azokat a szavakat vesszük számba, amelyeket a gyermeke MOND. Kérjük, az alábbi listán válassza ki azokat a szavakat, amelyeket hallott a gyermeke szájából. Akkor is válassza a szót, ha a gyermeke másképp ejti ki, pl. ’róka’ helyett „jóka”, vagy rövidíti pl. ’dinoszaurusz’ helyett „dínó”, vagy más végződéssel mondja, pl. „előtt, előtte, előttem” stb. Ez a lista csak egy része a szókincsnek; a gyermeke nyilván más szavakat is használ, amelyek itt nem szerepelnek.

    dinoszaurusz

    bukfencezik

    szamár / csacsi

    gondol

    őz / őzike

    fekete

    hegy

    világos

    gitár

    szomorú

    foci

    mély

    távcső

    más

    roller

    üres

    sárkány

    drága

    kocsi /autó

    finom

    citrom

    fél / fele

    mogyoró

    hosszú

    keksz

    elveszett

    mérges/dühös

    főzelék

    furcsa

    mazsola

    ma

    zöldség

    tegnap

    gyöngy

    holnap

    öv

    szombat

    könyök

    én

    köröm

    te

    hüvelyk(ujj)

    ő

    (rag)tapasz

    mi

    fűrész

    ti

    számítógép

    ők

    üveg

    enyém

    bögre

    tiéd

    létra

    övé

    anyag

    miénk

    ceruza

    tiétek

    gumi

    övék

    bútor

    magad

    konyha

    mikor?

    kanapé

    hol?

    felhő

    hová?

    kerítés

    honnan?

    kanna

    kinek?

    járda

    miért?

    állatkert

    hogy?/ hogyan?

    gyerek

    van

    rendőr

    volt

    család

    lesz

    gazda

    alatt

    senki

    fölött

    nővér

    között

    baleset

    mellett

    kör

    mögött

    elöl

    előtt

    ötlet

    után

    sátor

    rajta

    megfog/fog

    minden

    leejt / ejt

    lehet

    becsatol / csatol

    kell

    elfelejt

    szabad

    utál

    tilos

    siet

    el

    befér/fér

    haza

    megmér/mér

    össze

    hámoz/pucol

    szét

    megígér/ígér

    vissza

    biciklizik

    ami/aki

    tüsszent

    mert

    Szokott-e már a gyermeke több szóból mondatokat alkotni, pl. „Még csoki!” „Vauvau ott!” „Én is megyek!”?

    Ha a válasza ’Még nem’, itt álljon meg. Ha ’Néha’ vagy ’Gyakran’, kérjük folytassa a kitöltést.


    Mondatok


    A gyerekek a mondatok szabályait fokozatosan tanulják meg. Az alábbi mondatpárok tagjai közül válassza azt, amelyik jobban hasonlít gyermeke beszédére mostanában. Ha a gyermeke mindkettőnél összetettebb, hosszabb mondatokat használ, jelölje meg a másodikat.

    Első mondatpár:

    Az mi az?Mi az ott?

    Második mondatpár:

    Foly orrom.Folyik az orrom.

    Harmadik mondatpár:

    Semmit török össze.Semmit sem török össze.

    Negyedik mondatpár:

    Még alma.Kérek még almát.

    Ötödik mondatpár:

    Vauvau inni.A kutya iszik.

    Hatodik mondatpár:

    Nem visszaadom.Nem adom vissza.

    Hetedik mondatpár:

    Haza menni!Menjünk haza!

    Nyolcadik mondatpár:

    Neki van autó.Neki van egy autója.

    Kilencedik mondatpár:

    Mos kezet.Megmostam a kezemet.

    Tizedik mondatpár:

    Ez tiém.Ez az enyém.

    Tizenegyedik mondatpár:

    Baba alud.A baba alszik.

    Tizenkettedik mondatpár:

    Ott apa bicikli.Ott van apa biciklije.

    Nyelvhasználat

    • Megérti-e a gyermeke, mit jelent az „egy”? Ha csak egyet kér valamiből (pl. keksz,
      kocka stb.), egyet ad-e a gyerek és aztán megáll-e? IgenNem

    • Mond-e a gyermeke „Mi” vagy „Hol” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem

    • Mond-e a gyermeke „Miért” vagy „Hogy/Hogyan” kezdetű, többszavas kérdéseket? IgenNem

    • Szokott-e a gyermeke megmagyarázni dolgokat a „mert” szót használva? IgenNem

    • Ha megkérdezné a gyermekét, „Mi az a ló?”, tudná mondani, hogy „egy állat”? IgenNem

    • Megnevez-e a gyereke egyszerű alakzatokat, mint „kör”, „négyzet” vagy „háromszög”? IgenNem

    • Beszél-e a gyermeke lehetséges történésekről, pl. „lehet, hogy leesik”? IgenNem

    • Előfordul-e, hogy a gyermeke megkérdezi, mit jelent egy bizonyos szó? IgenNem

    • Meg tudja-e a gyermeke mondani, hogy két, éppen nem látható dolog közül melyik
      nagyobb, pl. „melyik nagyobb, a ló vagy a kutya?” IgenNem

    • Meg tudja-e mondani a gyermeke, melyik a jobb és bal keze? IgenNem

    • Használ-e a gyermeke „leg” kezdetű szavakat, pl. „legnagyobb”, „legerősebb”? IgenNem

    • Tud-e felelni a gyermeke, ha megkérdezzük, „mit csinálsz, ha éhes vagy?” vagy „mit
      csinálsz, ha fáradt vagy?”, például „enni kérek”, „eszek”, „aludni megyek”, „pihenek”? IgenNem

    • Szokott-e a gyermeke engedélyt kérni, pl. „Ehetek még?” vagy „Felmászhatok oda?”? IgenNem

    • Szokott-e a gyermeke feltételesen kijelenteni valamit, pl. „szívesen játszanék vele”? IgenNem

    Példamondatok


    Kérjük, sorolja fel a három leghosszabb mondatot, amelyet a gyermeke mostanában mondott.

    Kis hibák


    Amikor a gyerekek önállóan kezdenek mondatokat alkotni, néha hibáznak, ez is jelzi a fejlődésüket. Például azt mondják, „Apa mutati a képet” vagy „Odaadom a pénzet”. Előfordul-e, hogy a gyermeke efféle hibákat ejt? Kérjük, válassza ki, ha a következők közül bármelyiket mondta, vagy adjon egyéb példát.

    alszott

    eszett

    iszott

    olvasi

    majomot

    bagolyt

    lót

    madárt

    kőt

    apája

    pénzet

    tiem

    Adatvédelem: Az adatvédelmi szabályzatban foglaltakat elolvastam és azokkal egyetértek.

    Ellenőrző kód (írja a lenti mezőbe):
    captcha